ازدیاد زنبور نر پر قدرت زنبور عسل

پس از پایان فصل گل درختان میوه و شروع باز شدن سایر انواع گل های عسل خیز، فقط در کندوهایی که در سال قبل بیش از همه عسل داده بودند یک قاب نوار دار یعنی یک قاب خالی که بالایش یک نوار سه سانتی متری از موم پرچ شده باشد آویزان می کنند.
زنبورها روی آنها معمولا سلول های نر می بافند. ملکه هم داخل آنها فقط تخم نر می گذارد.جفتگیری با نرهایی که در چنین جمعیت های فعالی بزودی متولد خواهند شد با ملکه هایی که در ماه های آتیه متولد می شوند جمعیت های فعالی به وجود می آورد که محصول عسل سالانه را در زنبورستان زیاد می کنند.
برای اینکه منحصرا از نرهای همین کندوهای پر محصول در زنبورستان وجود داشته و از تولد نر جمعیت های متوسط و بد جلوگیری شود به محض مشاهده سلول های سرپوشیده نر در کندوهای دیگر با چنگال یا کارد سر سلول های مزبور را می برند. لاروهایی را که بدین طریق کشته شدند خود زنبورها از کندو به خارج حمل می کنند.
از آنجایی که در بهار جمعیت ذوق و علاقه دارد که خود تعدادی نر تولید نموده و فقط در این صورت حاضر به فعالیت می باشد، پس از کشتن نرهای جمعیت های ضعیف به منظور جانشین کردن آنها می توان یک قاب با لاروهای سربسته نر از کندوهای پر محصول در داخل کندوهای همان جمعیت ضعیف آویزان نمود.
بدین طریق از طرفی زنبورهای نر کندوهای ضعیف از بین رفته و از طرف دیگر زنبورهای نر از جمعیت های پر محصول ازدیاد یافته اند. کندوهای ضعیف با دریافت لاروهای نر از خارج باز هم با ذوق و شوق به فعالیت خود ادامه خواهند داد. ازدیاد زنبور نر به کمک قاب های نوار دار را در هر کندو سالیانه چندین بار می توان تکرار کرد.